بسم الله الرحمن الرحیم
حروف ابجد و اعداد آن:
اذکار، تکرار اسماء الله است و سه حساب دارد
علم اعداد» از جمله علوم اسرار و معارف غریبه ی بشری است
اعداد روح اند و حروف قالب آنهاست.
کتاب جزوات میرداماد (قدّس سرّه). در این حدیث نبوی آمده است: «تَعلَّمُوا اَباجاد وَ تَفَسیرُها» و در جای دیگر حدیث کریم نبوی می فرماید: یا علیّ وَیلٌ لِعالِم لا یَعرِفُ تَفسیر اَبجاد و اِنَّ علیّاً کانَ یَعرفٌ الفِتن مِن حمِعَسقُ و نیز الابَجد مرکَوزٌ فی لوحِ مَحفُوظً و نیز الَاَعداد اَرواحٌ وَ الحُروفُ اشباحٌ وَ العَدُد کَاسنانِ المفتاح اِذا نَقَصَت اَوِازدادَت لا یُفتَحُ الباب وَ الزِّیادَةٌ علی العَدِدِ المُطلُوبِ اِسرافٌ وَ النَّقصُ مِنُ اِخلالٌ.
اعداد روح اند و حروف قالب آنهاست. بنابراین معلوم می شود که ابجد بسیار قدیمی است و تعلّق به عالم بالا دارد و برای هر حرفی عددی معیّن شده است و آن حساب را ابجد می گویند و جُمَل نیز گفته اند.
برای تعیین اعداد حروف ابونصرفراهی در کتاب نِصاب الصّبیان خود گفته است:
یکان یکان شمر اَبجَد حروف تا حطّی*** چنان که از کلمن عشر عشر تا سعفص
پس آن گه از قرشت تا ضظغ شمر صدصد*** دل از حساب جُمل شد تمام مستخلص
از جمله ی آن علوم شریفه، «علم اعداد و اوفاق» است که مبدأ آثار و نتایج روشن می باشد. شیخ الرئیس ابوعلی سینا در اشارات، نمط دهم به نحو اکمل می گوید: «شکی نیست که این علم شریف، منشاء آثار عجیبه است».
حسن زاده آملی، دروس هیئت، ج 2
امام علی ع وارث علم الحروف از رسول خدا ص بود
سپس امام حسین ع سپس زین العابدین سپس امام باقر
و بعد امام صادق ع این علم را به ارث بردند و امام صادق ع علم جفر و..در آخر الزمان با امام مهدی عج آشکار می شود و حق نهایی این علم را جز
امام کسی نمی داند
بحار الانوار، جلد 2، صفحه 317
امام علی علیه السلام می فرمایند: از رسول خدا در مورد حروف ابجد سؤال شد، آن حضرت فرمودند:
تفسیر حروف ابجد را یاد بگیرید؛ چرا که همه آن شگفتی است، وای بر عالمی که از تفسیر آن جاهل باشد.
هر کتابی برگزیده ای دارد بر
گزیده قرآن 14حرف عربی در
اغاز29 سوره دارای حروف
مقطعه با عددابجد 693
شیخ بهائی : اعداد روح حروف هستند، یعنی عدد جان حرف می باشد.
هر حرفی عددی دارد که در حقیقت روح و جان و بطن آن حرف است،
ادرس تاویل علم الحروف (حروف مقطعه) از حسن زاده آملی
https://mesbahkarbala.com
علم الحروف در عرفان اسلامی جایگاه ویژه ای داشته و بسیاری از عرفا آثار مستقلی
در این باب نوشته اند؛ از جمله محی الدین عربی چندین اثر مستقل در علم الحروف
تألیف کرده که برخی از آنها عبارت اند از:
1. رساله الدر المکنون فى علم الحروف،
2. رساله مفتاح الاسرار در علم جفر و حروف،
3. انشاء الدوائروی در رساله «رساله الدر المکنون فى علم الحروف»
ادرس :
جمعی از نویسندگان، دومین یادنامه علامه طباطبائى مؤسسه مطالعاتى و تحقیقات فرهنگى.
علم الحروف چنین آورده است:
«خداوند اسم اعظم را به آدم تعلیم نمود که همه کائنات در تسخیر این اسم بود،
سپس علم الحروف بعد از وی به فرزندش شیث و بعد از آن به ادریس (ع) به
ارث رسید؛ادریس پیامبری مرسل بود و خداوند بر او سی کتاب (صحیفه) نازل کرد و
ریاست علم الحروف و اسرار حکمت و اسرار اعداد و افلاک به او رسید و
گفته شده است که او نخستین کسی بود که با قلم نوشت.
حسن زاده آملی، دروس هیئت، ج 2، ص 688،
ادرس شماره سورهای قران حوزه علیمه قم
www.hawzah.net/per/k/olm-qrn/index.h
تفسیر انفسی قران روش الهامی
در این روش، عارفان صحنه دل را از هرگونه آلودگی پاک کرده و گوش جان
به کلام قدسی میسپارند که در پی آن،الهامات و کشفیاتی پیرامون متون
شریعت برای ایشان حاصل میشودو با این روش به عمق اسرار متون
شریعت دست مییابند
برای تفسیر انفسی قرآن از پیش فرض اعدادیا علم الحروف استفاده شده است
کپلر:«خداوند جهان را به زبان اعداد خلق کرد
جمله ای زیبا از گالیله در وصف ریاضیات
در ریاضیات آنچه مهم است، فکر کردن است! ریاضیات الفبایی است که خداوند جهان را بر مبنای آن خلق کرد.